fredag 11 mars 2011

Fudgebak och marmeladkok

I förrgår lovade jag mejsjälv att inte baka något innan helgen... Men igår fick jag så tråkigt att det enda som fanns att göra var att slänga ihop lite fudge! Jag har alltid tyckt att fudge är lite av ett julgodis, men varför vänta så länge med att göra gosakerna? Mer fudge åt folket!

Denna fudge blev lite segare än den jag gjorde förra gången, lite mer som såndär smågodisfudge/lonkafudge. Den fick också en ganska tydlig smak av farinsocker, vilket jag har kommit fram till att jag inte riktigt gillar :P


Farinfugde

1 dl grädde
1.5 dl farinsocker
1 dl strösocker
100 g smör
ca. 1 dl nötter (jag använde pecannötter)
100 g vit choklad

Grovhacka nötterna och chokladen. Rör ihop grädde och socker i en tjockbottnad kastrull. Värm till sockret smält och blanda ner smöret. Koka fudgen till den klarar ett kulprov (droppa lite smet i ett glas/skål med kallt vatten och ifall man kan forma det till en kula är det klart) Rör ner nötterna och chokladen och häll ut på en bakpappersklädd bricka eller plåt. Låt stelna och skär i bitar. 


Har även kokat ihop lite marmelad efter detta recept (Leila's björnbärsmarmelad) men jag lämnade kvar vaniljstången. Mycket god vart den och som vanligt har jag en liten nyfikenhetskisse när det skall tas kort :)



1 kommentar:

  1. Åh, kom till Uppsala och baka åt mig med! Saknar er! /Malin

    SvaraRadera