tisdag 4 februari 2014

Läsutmaning #34

#34 - Läs en bok ur genren deckare


Titel: The dead letters
Författare: Tom Piccirilli
Sidor: 363
Språk: Engelska

Betyg: 2 av 5















"The dead letters" handlar om Eddie Whitt som desperat försöker finna seriemördaren, Killjoy, som kvävde hans dotter samt flera andra barn. Efter 5 år av inaktivitet har Killjoy börjat lämna bebisar hos sina tidigare offer som förlåtelse och jakten tas upp igen med ökad intensitet. Eddie tappar sakta greppet om verkligheten, breven blir allt konstigare och på något vis verkar vansinniga haranger från en kosmisk kult kunna leda honom närmare Killjoy.

-

Efter att ha läst "A choir of ill children" av samma författare hade jag väldigt höga förväntningar på denhär boken.  Jag ville ha samma kusliga känsla som Piccirilli lyckades förmedla i den boken, men den kom liksom aldrig. Det är enda anledningen till att "The dead letters" fick 2 i betyg istället för högre. Jag är inte riktigt nått fan av deckare heller så det bidrog nog lite också. Jag sträckläste denhär boken på några dagar men efter ett tag läste jag bara för att den skulle ta slut. Det blev dock riktigt spännande i slutet!
  
De bästa delarna i boken var utan tvekan Killjoys brev och dockhus-konversationerna!

Jag gillar hur Piccirilli använder sig av språket, nästan lite poetiskt, med många fina beskrivningar och jag kommer definitivt läsa fler böcker av honom! Efter boken slutat fanns det ett "gratis" kapitel från en annan av hans böcker, "The midnight road", och den verkar onekligen väldigt intressant!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar