torsdag 30 januari 2014

Läsutmaning #54

#54 - Läs en bok av en författare som nu är död

Bok: The Cellar
Författare: Richard Laymon
Sidor: 309
Serie: The beast house chronicles #1
Språk: Engelska

Betyg: 3 av 5














Det här är första boken i en serie i tre (eller fyra beroende på om man räknar en novell han skrivit om huset) delar. Boken handlar om ett skräckhus som gjort till en turistattraktion pga flera blodiga mord som sägs vara gjorda av en vit, trynförsedd best. En mamma och hennes dotter flyr mammans ex-man och hamnar i Malcasa Point där det ökända Beast house finns. Är legenden sann eller är det bara ett jippo för att locka turister?

-

Överlag gillade jag boken, den var underhållande, actionfylld och blodig. Det är lätt att hänga med i vad som händer, men den har inget direkt djup, allt är väldigt svart på vitt. Antingen är man en mördande, pedofilistisk, kidnappningsgalning eller så var man en underbart snäll, supersnygg, gentlemans ex-marine. Men det beror nog främst på att det här var en av de första böckerna han skrev. Jag har köpt en samlingsbok med alla tre böckerna och efter att ha läst dom andra ("The beast house" och "The midnight tour") så vet jag att det blir bättre. 


Jag gillar Laymon's sätt att skriva, det är beskrivande och lättsamt, det här var min läsa-i-sängen-kvällsbok just för att språket var så enkelt; väldigt beskrivande men med mycket action.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar