tisdag 25 mars 2014

Läsutmaning #60

#60 Läs en bok där omslaget inte visar några levande varelser

Titel: 13 bullets: A vampire tale
Författare: David Wellington
Sidor: 373
Serie: Laura Caxton/Vampires, bok #1
Språk: Engelska

Betyg: 3 av 5














Laura Caxton är en nykterhetskontroll-polis som motvilligt dras in i en vampyrutredning. Enligt officiella källor är vampyrer utrotade men det finns ju såklart en kvar, en gammal, svag vampyr som gömts undan i ett övergivet sjukhus. På något sätt har nya vampyrer skapats (Kan man säga så?) och det är upp till Caxton och FBI-agenten Arkeley att stoppa dom.

-

Jag vart riktigt överraskad över hur bra jag tyckte att denhär boken var. Det är en såndär bok jag köpte bara för att den var så billig så jag hade inte så några höga förväntningar, vilket förmodligen bidrog en del :P

När jag försöker minnas dom vampyrböcker jag läst; två kapitel ut twilight, en vampyrs bekännelse, Nattens furste, några böcker ur The house of night serien osv. så framställs dom flesta vampyrer som bleka, vackra och förföriska varelser. Vampyrerna i 13 Bullets är inte ens i närheten av det! Dom är helvita, hårlösa, superstarka, supersnabba bestar med hundratals sylvassa hajtänder. Lars (Den första vampyren i boken) beskrivs som en stor albinobjörn.

Det är mycket action och knappt någon transportsträcka alls, det händer saker hela tiden! David har dessutom lagt till några spännande detaljer som att vampyrerna kan återuppväcka sina äldre genom att kräkas blod på deras skelett och skapa halvdöda minions av "ätna" offer.

-

Två saker som verkligen, v e r k l i g e n stör mej med denhär serien är två omslag och en titel. Bok 1,2,4 och 5: 13 bullets, 99 coffins, 23 hours, 32 fangs och titeln på bok nummer tre: Vampire zero. VA?! Och varför byta stilen från svart och rött till vitt och rött på två av böckerna?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar