torsdag 24 juli 2014

Läsutmaning #46

#46 Läs en novellsamling     
Titel: Grim
Författare: En massa
Sidor: 474
Språk: Engelska

Betyg: 4 av 5 












En samling retellings av sagor men med en mörk twist. 

-

Så himla fin denhär boken är! Jag köpte en inbunden och omslaget är i fejkläder med glanstryck och bokmärkessnöre <3  

Jag gillar att läsa novellsamlingar, dom är lixom mysiga. Denhär gick väldigt snabbt att läsa ut och det fanns många fina och bra noveller i den och jag grät en hel del (vilket är lite pinit att erkänna eftersom det inte var så mycket som var sorgligt). Det var dock inte många sagor jag kände igen, typ 6 av 17 :P

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, det är lite svårt att recensera samlingar där berättelserna inte är mer än typ 20 sidor. Mina favoriter var iallafall Beast/Beast (Tessa Gratton), Brothers Piggett (Julie Kagawa), Untethered (Sonia Gensler) och Beauty and the Chad (Sarah Rees Brennan).

Jag skrattade högt till Beauty and the Chad flera gånger. En frat boy trollas till en sagovärld, helkul :P  

"So you're saying that you bought saddle brushes and also invited the village to a kegger at our place?" Chad asked. "My man! Give me five."
   Beauty gave him a stare of blank incomprehension

Jag måste erkänna att jag var sjukt besviken på Ellen Hopkins novell. En retelling av The Snow Queen lät ju sjukt bra (en av mina favoritfilmer när jag var liten va Snödrottningen!) men formen på texten förstör HELA sagan! Den var svår att komma in i, radbrytningarna kände konstiga och vissa indenteringar gjorde mej bara förvirrad och irriterad.

Författarna är:
Ellen Hopkins 
Amanda Hocking 
Julie Kagawa 
Claudia Gray 
Rachel Hawkins 
Kimberly Derting 
Myra McEntire 
Malinda Lo 
Sarah Rees-Brennan 
Jackson Pearce 
Christine Johnson 
Jeri Smith Ready 
Shaun David Hutchinson 
Saundra Mitchell 
Sonia Gensler 
Tessa Gratton 
Jon Skrovon


Det var ganska många som jag kände att jag ville läsa mer av, bla. Julie Kagawa, Tessa Gratton och Sonia Gensler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar