måndag 7 februari 2011

Rostad paprikasoppa och div.

Trött, skola, trött, kemi, trött, sova... Så ser mina dagar ut nu mer eller mindre. Också lite mat och bakande därimellan. Jag är inte en sopp-person nästan alls, men har börjat göra en hel del soppor! Sist gjordes en rostad paprikasoppa, riktigt god!


Rostad paprikasoppa 
3-4 port.

2 stora paprikor
1 stor lök
2 vitlöks klyftor
lite smör
1 burk hela tomater
5 dl grönsaksbuljon (vatten + buljongtärning)
1 burk creme fraiche, chili & tomat
ev. en skvätt liquid smoke
salt, peppar, paprikakrydda 

gott bröd + pålägg

Sätt ugnen på 250 grader. Dela paprikorna i fyra, skölj och ta bort kärnhusen. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och rosta paprikorna tills skalet börjat bli svart. Lägg de rostade paprikorna i en plastpåse och låt ligga. Hacka löken och vitlöken fint och fräs mjukt i smör. Ta fram parikorna från påsen (akta, de är varma!) tillsätt dom, tomaterna och buljongen till lökfräset och låt koka upp. Mixa slätt med en mixer och smaka av med salt, peppar och lite paprikakrydda. Tillsätt eventuellt en liten skvätt liquid smoke för lite extra rökighet. Rör mer creme fraichen och låt bli varmt. Servera med ett gott bröd. 

Jag tillsatte liquid smoke (det behövs inte mycket, ungefär en skvätt lika stor som locket rymmer) och soppan fick en väldigt härlig, rökig smak. Åh vad jag älskar den rökiga smaken! 


Till soppan bakade vi(jag och pojkvännen) ett äppel och kanelbröd, eller rättare sagt, försökte baka. Bröden ser bra ut, men är inte genomgräddade, även fast det fick stå längre än menat i ugnen. Mitten är som en kompakt gegga, men det smakar gott :) Ska pilla lite med receptet och se ifall jag får till något bättre, för det låter som en underbar kombination :)



Var och kollade lite på söta saker igår och hittade dessa kryddiga muscovadokakor. De såg så söta och goda ut att jag vart tvungen att baka dom direkt! Recept finns att hitta här. Jag hade dock inget ljust muscovadosocker hemma, utan det fick bli farinsocker istället. Det gick bra, kakorna smakade mycket gott :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar