tisdag 15 april 2014

Läsutmaning #44

#44 Läs en bok som även finns som film eller tv-serie

Titel: The strain
Författare: Guillermo del Toro & Chuck Hogan
Sidor: 401
Serie: The strain trilogy #1
Språk: Engelska

Betyg: 3 av 5













Ett flygplan landar på JFK-flygplatsen i New York. Planet är helt svart, alla fönsterluckor är neddragna och ingen på planet går att nå. Eph Goodweather, ansvarig för CDC's (Centers for Disease Control) akut-team, kallas till platsen eftersom man befarar en terroristattack. Det man finner på planet är värre än vad man förväntade sig. En våg av död sveper över New York, vampyrer har kommit till staden. Inom 1 vecka kommer Manhattan var förlorat, inom 1 månad, landet och inom 2 månader, världen.

-

En sak jag verkligen gillar med denhär boken är att historien är så orginell. Inte alls som någon vampyrhistoria jag läst eller hört talas om. Inga glittriga snyggmänniskor här inte! Och att allt har en mer eller mindre logisk förklaring gör det nästan lite läskigt. Det skulle kunna hända när som helst, typ imorron.

En annan sak jag verkligen gillar är uppdelningen av historien. Boken är indelad i flera olika delar, varje del handlar om en viss tid och vad olika personer gör under den tiden, ex. första natten, morgonen, andra natten osv. Det finns även små tillbakablicks-kapitel.

Början är nog den bästa delen av boken. Flygplanet som bara står där, helt svart, inga signaler, inget alls. Det var så spännande! Sen spårade historien mer och mer mot action och sista tredjedelen var väll bara action. Det gjorde att fanns ganska uttalade roller i boken, vilket jag kan tycka är lite tråkigt. Det fanns även otroligt många Men guud vad gör du??-moments (Som i actionfilmer) och jag HATAR sånna moments!

Vissa saker störde jag mej riktigt mkt på, typ som att Eph hade möte med socialtanten och hans ex för att bestämma vårdnaden om deras son, eftersom det fanns ett potentiellt horrorpandemimördarterrorwhatever-flygplan som gjorde att Eph behövde jobba så vare bara "Amen då äru en crapig farsa för din fru är iaf här och hon får vårdnaden". Lixom kom igen!

En sak jag också vart lite less på efter ett tag (typ 2 kapitel in) var alla funktionella beskrivningar på saker. Hur ett flygdäck fungerar eller hur CDC och liknande instanser är uppbyggda. Jamena, det är väll lite intressant men det blev så mkt faktadump ibland satt jag bara skummade mej fram till slutet av beskrivningen.

-

Det märks att dom ska göra denhär boken till en tv-serie. Alla scener är så perfekt tv-skrivna att det inte är sant! Men det tyckte jag inte var ån genomdålig sak, det blir bara lättare att se det hela framför sig, i alla fall för mej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar