fredag 16 maj 2014

Läsutmaning #11

#11 Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en vampyr eller halvvampyr


Titel: The coldest girl in coldtown
Författare: Holly Black
Sidor: 419
Serie: Ev. Coldest girl in coldtown #1
Språk: Engelska

Betyg: 3 av 5











Tana vaknar upp i ett badkar efter en vild fest. Hon undrar varför ingen har väckt henne men när hon inser varför önskar hon att hon inte visste. Vampyrer har tagit sig in under festens gång och nu måste Tana, tillsammans med sitt ex och en halvgalen vampyr, fly för sitt liv och Coldtown verkar vara det enda stället att fly till.

Coldtown's är städer som omringats av höga murar och som fungerar som fängelser för vampyrer och smittade. Har du hamnat i Coldtown stannar du i där. Att bo i Coldtown är lite som att vara i Big Brother-huset, allt som händer filmas och sänds sedan på TV. Glamourösa fester med vackra vampyrer hela nätterna. Och en hel del misär såklart.

-

(Okej, först vill jag bara nämna att boken står som en serie på Goodreads men ingen ny bok står som planerad. Det känns dock som att det kommer komma en fortsättning.) 

Jag gillade denhär boken en hel del. Tana är inte så våpig eller korkad som en del andra YA tjejer är och hennes agerande känns ganska vettigt faktiskt, om än lite väl naivt ibland. Boken har många intressanta karaktärer och det är roligt att följa dom och se dom utvecklas. Jag gillar även sättet Black lyckas väva ihop minnen och nutid för att ge personerna mer bakgrund och djup.

Generellt gillar Holly Black som författare. Läste Mörkrets Tjänare någon gång i åttan/nian och vart helt fast. Tyvärr översattes inte resten av böckerna till svenska, men jag köpte serien på engelska för några år sedan. En sak jag märkt är att jag ibland har lite svårt att se framför mej hur vissa händelser ser ut. Beskrivningarna är, jag vet inte, lite svåra att hänga med i. Över lag så förstår man vad som händer men det blir lixom inte glasklart.

I eftertexterna nämner hon Poppy Z. Brite's Lost Souls som inspiration och det märks ganska tydligt. Redan efter några kapitel tänkte jag på just den boken. Brite är så himla bra på att måla upp stämningsfulla miljöer med sitt poetiska språk och det tycker jag att Black lyckats riktigt bra med hon också :)   

"So did you," said Tana. If she was going to die, she might as well die sarcastic.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar