måndag 19 maj 2014

Läsutmaning #28

#28 Läs första boken ur en serie

Titel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Sidor: 487
Serie: Divergent #1
Språk: Engelska

Betyg: 1 av 5













Beatrice lever i en värld som är uppdelad i fem olika delar som alla hyllar en viss egenskap. När man fyller 16 får man välja vilken av de fem faktionerna man vill tillhöra. Hon är född och uppvuxen i Abnegation (Självförnekelse) och vet att hon inte passar in där och måste välja en annan egenskap att leva efter. Valet hon gör förvånar både henne själv och hennes familj. Tris kastas direkt in i sitt nya liv. Hon vet inte vem hon är, vem eller vilka hon kan lita på och varför vissa hemligheter är farligare än andra.

-

Nej, dethär boken var ingenting för mej. Historien var väll intressant och handlingen bra, jag hade bara så svårt gilla Tris, tyckte hon var både osympatisk och irriterande. Det blev bättre mot slutet men too little, too late. Hennes reaktion när hon hör hur en fellow-nybörjare gråter under natten:

"Instead I feel disgust. Someone who looks so strong shouldn't act so week." 

Lixom va? Efter att jag läst den meningen (74 sidor in i boken) kände jag bara hur mkt jag ogillade henne. Och just den meningen sammanfattar min upplevelse av boken ganska bra; gråter du är du svag. Jag vet inte hur många gånger hon tänker det, men det är måååånga! Ogillandet gjorde att jag inte kom in i boken, jag brydde mej inte om karaktärerna så det gjorde mej detsamma vad som hände dom.

En bra sak med boken iaf är att den gick fort att läsa ut. Stor text och enkelt språk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar