måndag 23 juni 2014

Läsutmaning #36

#36 - Läs en bok ur genren steampunk

Titel: Soulless
Författare: Gail Carriger
Sidor: 357
Serie: Parasol Protectorate #1
Språk: Engelska

Betyg: 5 av 5













Alexia Tarabotti är många saker och själlös är en av dom. Att vara själlös innebär att övernaturliga varelser tappar sin övernaturliga förmåga (vampyrer och varulvar blir bara människor) när Alexia tar i dom. En kväll blir Alexia överfallen av en vampyr som inte verkar veta vem hon är, något som hans drottning borde berättat för honom, och hon råkar döda vampyren. Lord Maccon skickas till platsen för att utreada saken. Helt plötsligt verkar både vampyrer och varulvar försvinna från Londons gator. Vad är det egentligen som händer?

-

Åh vad jag gillar denhär boken! Den är skriven med glimten i ögat och jag skrattade högt flera gånger! Boken innehåller både vampyrer och varulvar, lite steampunk och romantik. Jag undviker i vanliga fall böcker med romanser i, dom flesta blir riktigt fåniga och jag blir bara less och irriterad, men här vare fnissa-högt-romans. Lite harlequin över det hela.

Karaktärerna i boken är aningen överdrivna (Hello Lord Akeldama!), men det bidrog bara till den humoristiska stämningen. Jag älskar hur Carriger formulerar sig, hon bygger ihop helt underbara meningar och det gör den riktigt rolig! Boken innehåller väldigt många ord man inte förstår, men det finns många ordböcker på internet. Jag har en engelsk ordbok-app så jag kan kollar upp orden där jag sitter, vilket gör att jag inte behöver springa till datorn helatiden.

"Miss Tarabotti munched down her third piece of Battenberg and tried to look cunning."

"Mrs. Loontwill fainted.
Alexia thought it be the best, most sensible thing her mama had done in a very long time."

-

Jag stör mej lite på omslaget! Alexia ska vara en halvitalienska med solbränna, stor byst, generös figur och framträdande näsa. Tjejen på framsidan är inte ens i närheten av det! Lixom, kom igen! Personen på omslaget kan väll iaf ha nått gemensamt med huvudkaraktären!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar