måndag 2 juni 2014

Läsutmaning #9

#9 Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är av änglablod


Titel: Angelfall
Författare: Susan Ee
Sidor: 283
Serie: Penryn & the End of Days #1
Språk: Engelska

Betyg: 4 av 5












Änglarna har invaderat jorden. Apokalypsen har inträffat. Penryn försöker fly till ett mindre befolkat område med sin handikappade lillasyster Paige och sin schizofrena mamma. På vägen ut ur staden bevittnar familjen hur en ängel får sina vingar avhuggna, Paige blir tagen och bortförd av en av kapar-änglarna och i kaoset flyr hennes mamma. Ängeln utan vingar är döende och försvarslös, Penryn bestämmer sig för att hålla honom fången tills hon fått veta vars dom håller hennes syster. Det visar sig att ängeln, Raffe, är villig att hjälpa henne. Tillsammans försöker dom ta sig till änglarnas högkvarter.

-

Nu var det ett tag sedan jag läste ut Angelfall så det blir en recension från minnet.

Angelfall är en såndär bok som jag tyckte vara ganska medioker från början. Lixom, trevlig men inte så mkt mer - tills sista tredjedelen! Då vart det väldigt mycket mer spännande! Dethär är dessutom första boken jag läser som handlar om änglar och det var väldigt intressant.

Jag gillar karaktärerna i boken. Penryn är fruktansvärt målmedveten och envis, men inte korkad eller trög (vad jag minns). Mamman är riktigt intressant; en paranoid, hallucinerande, schizofren kvinna i en ängelapokalyps lixom! Både Penryn och Raffe beter sig på ett sånt vis som känns realistiskt, vilket alltid är bra. I vanliga fall är kärleksintresset sådär YA-perfekt och det blir jag så sjukt less på, men i dethär fallet är det ju lite befogat, Raffe är ju en ängel och dom är ju himmelska (Hehe, see what I did there).

Boken är skriven i första person presens vilket jag inte riktigt kommer överens med. I vanliga fall vänjer man sig ju i språket men när det är skrivet så gör jag det inte riktigt, även fast jag är halvvägs in i boken :/

Jag kommer att läsa nästa bok, World after :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar