tisdag 19 mars 2013

Gulyás (gulasch)

Köpte Dominika Peczynski's bok "Östeuropas kulinariska hemligheter" på bokrean. Dethär är det första receptet jag gjort därifrån och gud så gott! Jag orkar inte skriva ner hela receptet utan det blir lite lösa instruktioner och några bilder.

De grön- och rotsaker som behövs är palsternacka, selleristjälkar, morot, potatis, lök, paprika och tomat - morötterna i skivor allt annat tärnat. Börja med att finhacka löken och fräs den i olja i några minuter. Tillsätt 1 msk paprikapulver  och fortsätt steka nån minut till. Tillsätt 600g grytbitar av nöt och fräs lite. Sänk värmen och tillsätt 2 rivna vitlöksklyftor1 tsk kumminfrön, 1 lagerblad, lite salt och peppar och täck med kokande vatten. Låt det puttra under lock tills köttet är mört (typ 1-1.5 timme) och tillsätt därefter palsternacka, selleri, morot och potatis.

När rotsakerna börjar vara mjuka tillsätts parika och tomat. Fortsätt koka någon minut och smaka av med salt och peppar. Servera med ett gott bröd och smetana.























Jag jag köpte mitt paprikapulver på Duå i Umeå. Det är helt fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar