torsdag 21 mars 2013

Tjocka revbensspjäll med störtenkel glaze!

Tjocka revbensspjäll är inte alls svårt att göra! Det tar lite tid och det kan vara lite omständigt att dela och glasera köttet, men svårt är det inte. Tips: Häll inte bort buljongen efteråt, sila och använd den till en rotfruktssoppa med klimp dagen efter istället!

Jag gör revbenspjäll ganska ofta och jag tänkte visa hur jag oftast går tillväga. Har tyvärr ingen bild på spjällen när dom är färdiga och glaserade men jag hoppas det går bra ändå.

Börja med tinade tjocka spjäll och en stor gryta! Fyll grytan med vatten och låt det koka upp. Dela under tiden spjällen i lagomt stora bitar (man får pilla lite då benet är kvar) och lägg ner i vattnet. Smaksätt vattnet med det som finns hemma, jag brukar använda mej av morot, lök, salt, lagerblad, hel kryddpeppar, kanelstång och nejlika (för jag gillar "julkryddning" året runt). Låt allt småkoka under lock i minst 1 timme! När köttet känns mört och nästan ramlar av benen plockar man upp det och lägger på en plåt eller ett galler ovanpå en plåt. Pensla spjällen med glaze och grilla i ungnen tills glazen är kladdig och god.

Störtenkel glaze: Häll lika delar soja och sweet chilli i en bunke. Tillsätt lite olja och en rejäl sked honung, rör tills honungen löst sig och glazen är klar! Om man vill kan man addera pressad vitlök, riven ingefära och/eller en skvätt liquid smoke.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar