torsdag 30 januari 2014

Läsutmaning #54

#54 - Läs en bok av en författare som nu är död

Bok: The Cellar
Författare: Richard Laymon
Sidor: 309
Serie: The beast house chronicles #1
Språk: Engelska

Betyg: 3 av 5














Det här är första boken i en serie i tre (eller fyra beroende på om man räknar en novell han skrivit om huset) delar. Boken handlar om ett skräckhus som gjort till en turistattraktion pga flera blodiga mord som sägs vara gjorda av en vit, trynförsedd best. En mamma och hennes dotter flyr mammans ex-man och hamnar i Malcasa Point där det ökända Beast house finns. Är legenden sann eller är det bara ett jippo för att locka turister?

-

Överlag gillade jag boken, den var underhållande, actionfylld och blodig. Det är lätt att hänga med i vad som händer, men den har inget direkt djup, allt är väldigt svart på vitt. Antingen är man en mördande, pedofilistisk, kidnappningsgalning eller så var man en underbart snäll, supersnygg, gentlemans ex-marine. Men det beror nog främst på att det här var en av de första böckerna han skrev. Jag har köpt en samlingsbok med alla tre böckerna och efter att ha läst dom andra ("The beast house" och "The midnight tour") så vet jag att det blir bättre. 


Jag gillar Laymon's sätt att skriva, det är beskrivande och lättsamt, det här var min läsa-i-sängen-kvällsbok just för att språket var så enkelt; väldigt beskrivande men med mycket action.



tisdag 28 januari 2014

Topp tre 2013

Okej, jag vet att jag är lite sen med det här inlägget, men bättre sen än aldrig, right?

Mitt lässug rivstartade ju förra året och jag tänkte bara skriva lite kort om mina favoriter 2013 :) Hann inte läsa så många böcker, bara 33 stycken, så urvalet är lite begränsat :P


# 1
Titel: A choir of ill children
Författare: Tom Piccirilli
Sidor: 225
Förlag: Bantam Books

Betyg: 5 av 5












Åh herregud vad jag älskar denhär boken! Piccirilli skapar en otroligt stämning av absolut mörker och obehag, det enda jag kan jämföra med är Sin city, svartvitt och hopplöst. Boken är skriven i jag-form och i början störde jag mej lite på det, men efter ett tag insåg jag att det var just förstahandsupplevelsen som gjorde boken så härlig.

Historien utspelar sig i en stad på gränsen till ett stort träsk/myr med en enda stor inkomstkälla - ett sågverk(om jag minns rätt), som Thomas har, efter sin mors försvinnande och faders självmord ansvarat över. Han har även tagit hand om sina tre bröder, siamesiska trillingar med tre kroppar och en hjärna. Handlingen är intressant, konstig och samtidigt vacker på nått skumt vis.  




# 2
Titel: Identical
Författare: Ellen Hopkins
Sidor: 565
Förlag: McElderly Books

Betyg: 5 av 5













En bok skriven på vers! Efter något kapitel kom jag verkligen in i språket och när min hjärna slutade läsa all som om det vore en rimmande dikt insåg jag hur mycket text och form kan göra för att lyfta fram en historia. Texten i Identical formas till hjärtan, knivar, bokstäver, öar - allt gör att historien får mer tyngd, mer känsla, helt magiskt! Och vilken historia! Man får följa enäggstvillingarna Kaeleigh och Raeanne som lever tillsammans i ett destruktivt och trasigt hem. Kaeleigh får för mycket av fel kärlek från sin far och Raeanne som önskar att hon vore pappas nummer ett och vänder sig till droger och sex när det inte händer.  Man får följa båda systrarna växelvis och övergångarna mellan de två är helt fantastiska! 



# 3
Titel: Himlaögon
Författare: David Almond
Sidor: 207
Förlag: Berghs


Betyg: 5 av 5












"Erin, Januari och Musen rymmer från barnhemmet Vitgårda och efter en dramatisk flodfärd fastnar den hemgjorda flotten i Svarta Möddingen. Allt är mörker, stank och gyttja. Plötsligt känner Erin en hand på sin axel. En flicka med bleka ögon och tunn röst frågar: Är du min syster? Är dessa mina brödrar? 
Vem är den märkliga flickan Himla Ögon och vem är gubben som kallas Faffa? Varför lever de i Svarta Möddingen, var kommer de ifrån och vad döljer de för hemligheter?"
Dethär är en bok jag läste när jag gick i högstadiet och fastän det är en barnbok tycker jag att den är helt underbar! Mysig historia med lite spänning och mysterier, full pott <3 Ska även läsa den på originalspråket (engelska) då det är många engenpåhittade ord och vackra meningar.

fredag 23 augusti 2013

Lite baktips!

Jag bakar ju en hel del och jag tänkte dela med mej av de få tips jag kommer på nu :P Jag är ju lite sådär lagomt lat när jag bakar så det blir tips därefter...


  • Att smörja och bröa formen blir aslätt ifall man har lite flytande smör/margarin och en kökspensel! Annars kan man doppa penseln i lite smält smör (ifall det ingår i receptet, annars blir det bara jobbigt) och pensla på!
  • Jag gillar att bröa mina formar med kokos. Råsocker är annars toppen ifall man inte vill ha dendär kokossmaken (Saltå kvarn har ett underbart råsocker)
  • När jag ska baka typ kladdkaka gör jag allt i en kastrull. Börja med att smälta smöret, tillsätt allt annat och avsluta med äggen. Jag brukar även röra om med en slickepott för att det inte ska bli extra disk
  • När jag bakar bröd och degen jäst första gången brukar jag ibland bara ta en slev och skopa upp lite deg som jag sen kluttar ut på en plåt (inget knådande eller så utan bara klutt klutt) och sen får det jäsa en gång till
  • Ska man tillsätta typ nötter, hackad choklad eller russin så är det lättast att röra ner det innan man tillsätter mjölet
  • Och påtal om mjöl så idas jag aldrig röra ihop mjöl och bakpulver i en separat skål, jag rör bara ner bakpulvret först, rör lite extra satt det fördelas bra och sen her jag på mjölet

söndag 18 augusti 2013

Läslust delux!

Har drabbats av sån otrolig läslust, det är så himla roligt! Veckans utlästa böcker är följande:

- Anthropology and a hundred other stories av Dan Rhodes
Little hands clapping av Dan Rhodes
- The immersion book of stempunk en novellsamling
- Identical av Ellen Hopkins
- Miss Peregrines home for peculiar children av Ransom Riggs


Favoriten är Identical! Första boken jag läser som är på vers, och jag älskar det! Ellen får fram en historia som jag inte kunde sluta läsa, jag rekommenderar verkligen boken! Titta så vackra sidor



torsdag 18 april 2013

Grönsaksgryta med ägg

Okej, dethär låter skumt, men det blir gott! Man gör en grönsaksgryta och knäcker sedan i ägg som får pocheras i tomatsåsen. Man kan göra grytan på vadhelst man har hemma, i dethär fallet hade jag lök, kikärter, paprika och isbergssallad. Låter isbergssallad konstigt? Det är sjukt underskattat att använda i matlagning upptäckte jag för någon vecka sen! Den blir inte mojsigt vid tillagning, som man kan tro, utan behåller lite crunch, störtbra!

Finhacka lök och tärna paprika, fräs i en stekpanna några minuter och häll sen i 2 förpackningar krossade/passerade tomater, 1 burk bönor, salt, peppar, honung och nån till krydda ifall du känner för det (typ timjan, rosmarin, paprika osv.) och låt puttra i typ 15 min. Rör ner strimlad sallad. Gör fördjupningar i grytan och knäck ner typ 6-8 ägg, lägg på ett lock och låt koka i typ 10 min. Klart!



Äggen är enklast att få ner om man lägger sleven ovanpå stället man vill ha ägg, knäcker ägget i sleven, pressar ner sleven och sen drar bort den.


lördag 6 april 2013

Burmesisk fläskcurry

God gryta med mkt smak! Fläsk är ofta billigt, och eftersom grytan ska koka så länge behöver det inte vara några finbitar :)

Marinera 700g grytbitar av fläskkött2 msk vitt vin och 1 tsk salt i en timme. (Jag orkade inte det, det gick bra endå). Mixa  8 vitlöksklyftor5 cm grovt hackad ingefära2 chilifrukter och 1 delad lök till en pasta i en matberedare eller mixer. Rör ner 1 tsk gurkmeja och 1 tsk chilipulver



Värm 3 msk jordnötsolja och 1 msk sesamolja  i en gryta och fräs pastan under omrörning i typ 15 min, späd med vatten om det behövs. Tillsätt köttet och fräs ytterligare nån minut. Häll på 2 dl varmt vatten, lägg på locket och låt grytan puttra i 1 timme, rör om lite då och då för att förhindra att det bränner i botten. Den sista halvtimmen kan grytan puttra utan lock. Servera med ris.


torsdag 21 mars 2013

Tjocka revbensspjäll med störtenkel glaze!

Tjocka revbensspjäll är inte alls svårt att göra! Det tar lite tid och det kan vara lite omständigt att dela och glasera köttet, men svårt är det inte. Tips: Häll inte bort buljongen efteråt, sila och använd den till en rotfruktssoppa med klimp dagen efter istället!

Jag gör revbenspjäll ganska ofta och jag tänkte visa hur jag oftast går tillväga. Har tyvärr ingen bild på spjällen när dom är färdiga och glaserade men jag hoppas det går bra ändå.

Börja med tinade tjocka spjäll och en stor gryta! Fyll grytan med vatten och låt det koka upp. Dela under tiden spjällen i lagomt stora bitar (man får pilla lite då benet är kvar) och lägg ner i vattnet. Smaksätt vattnet med det som finns hemma, jag brukar använda mej av morot, lök, salt, lagerblad, hel kryddpeppar, kanelstång och nejlika (för jag gillar "julkryddning" året runt). Låt allt småkoka under lock i minst 1 timme! När köttet känns mört och nästan ramlar av benen plockar man upp det och lägger på en plåt eller ett galler ovanpå en plåt. Pensla spjällen med glaze och grilla i ungnen tills glazen är kladdig och god.

Störtenkel glaze: Häll lika delar soja och sweet chilli i en bunke. Tillsätt lite olja och en rejäl sked honung, rör tills honungen löst sig och glazen är klar! Om man vill kan man addera pressad vitlök, riven ingefära och/eller en skvätt liquid smoke.