Visar inlägg med etikett recept. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett recept. Visa alla inlägg

torsdag 18 april 2013

Grönsaksgryta med ägg

Okej, dethär låter skumt, men det blir gott! Man gör en grönsaksgryta och knäcker sedan i ägg som får pocheras i tomatsåsen. Man kan göra grytan på vadhelst man har hemma, i dethär fallet hade jag lök, kikärter, paprika och isbergssallad. Låter isbergssallad konstigt? Det är sjukt underskattat att använda i matlagning upptäckte jag för någon vecka sen! Den blir inte mojsigt vid tillagning, som man kan tro, utan behåller lite crunch, störtbra!

Finhacka lök och tärna paprika, fräs i en stekpanna några minuter och häll sen i 2 förpackningar krossade/passerade tomater, 1 burk bönor, salt, peppar, honung och nån till krydda ifall du känner för det (typ timjan, rosmarin, paprika osv.) och låt puttra i typ 15 min. Rör ner strimlad sallad. Gör fördjupningar i grytan och knäck ner typ 6-8 ägg, lägg på ett lock och låt koka i typ 10 min. Klart!



Äggen är enklast att få ner om man lägger sleven ovanpå stället man vill ha ägg, knäcker ägget i sleven, pressar ner sleven och sen drar bort den.


lördag 6 april 2013

Burmesisk fläskcurry

God gryta med mkt smak! Fläsk är ofta billigt, och eftersom grytan ska koka så länge behöver det inte vara några finbitar :)

Marinera 700g grytbitar av fläskkött2 msk vitt vin och 1 tsk salt i en timme. (Jag orkade inte det, det gick bra endå). Mixa  8 vitlöksklyftor5 cm grovt hackad ingefära2 chilifrukter och 1 delad lök till en pasta i en matberedare eller mixer. Rör ner 1 tsk gurkmeja och 1 tsk chilipulver



Värm 3 msk jordnötsolja och 1 msk sesamolja  i en gryta och fräs pastan under omrörning i typ 15 min, späd med vatten om det behövs. Tillsätt köttet och fräs ytterligare nån minut. Häll på 2 dl varmt vatten, lägg på locket och låt grytan puttra i 1 timme, rör om lite då och då för att förhindra att det bränner i botten. Den sista halvtimmen kan grytan puttra utan lock. Servera med ris.


torsdag 21 mars 2013

Tjocka revbensspjäll med störtenkel glaze!

Tjocka revbensspjäll är inte alls svårt att göra! Det tar lite tid och det kan vara lite omständigt att dela och glasera köttet, men svårt är det inte. Tips: Häll inte bort buljongen efteråt, sila och använd den till en rotfruktssoppa med klimp dagen efter istället!

Jag gör revbenspjäll ganska ofta och jag tänkte visa hur jag oftast går tillväga. Har tyvärr ingen bild på spjällen när dom är färdiga och glaserade men jag hoppas det går bra ändå.

Börja med tinade tjocka spjäll och en stor gryta! Fyll grytan med vatten och låt det koka upp. Dela under tiden spjällen i lagomt stora bitar (man får pilla lite då benet är kvar) och lägg ner i vattnet. Smaksätt vattnet med det som finns hemma, jag brukar använda mej av morot, lök, salt, lagerblad, hel kryddpeppar, kanelstång och nejlika (för jag gillar "julkryddning" året runt). Låt allt småkoka under lock i minst 1 timme! När köttet känns mört och nästan ramlar av benen plockar man upp det och lägger på en plåt eller ett galler ovanpå en plåt. Pensla spjällen med glaze och grilla i ungnen tills glazen är kladdig och god.

Störtenkel glaze: Häll lika delar soja och sweet chilli i en bunke. Tillsätt lite olja och en rejäl sked honung, rör tills honungen löst sig och glazen är klar! Om man vill kan man addera pressad vitlök, riven ingefära och/eller en skvätt liquid smoke.



tisdag 19 mars 2013

Szarlotka - Polsk äppelkaka

Smulpaj, släng dej i väggen! Dethär måste nog vara den enklaste och godaste äppelkakan ever!


Skala och klyfta 6 stora äpplen och lägg dom i en form. Värm 125g smör, 1.5 dl socker, 1.5 dl mjöl och 1 tsk bakpulver i en kastrull tills smöret smält. Rör hela tiden, smeten får inte koka! Dra åt sidan, tillsätt 1 ägg och rör tills smeten är slät. Häll smeten över äpplena, toppa med lite hackade nötter och grädda i 175 grader ca. 30-40 min. Servera som den är eller med glass/grädde/vaniljvisp.

Få inte panik ifall smeten börjar separera i kastrullen, den går ihop sig när man rör ner ägget (Hände mej)


Receptet kommer från Dominika Peczynski's bok "Östeuropas kulinariska hemligheter", som jag förövrigt verkligen rekommenderar!

Gulyás (gulasch)

Köpte Dominika Peczynski's bok "Östeuropas kulinariska hemligheter" på bokrean. Dethär är det första receptet jag gjort därifrån och gud så gott! Jag orkar inte skriva ner hela receptet utan det blir lite lösa instruktioner och några bilder.

De grön- och rotsaker som behövs är palsternacka, selleristjälkar, morot, potatis, lök, paprika och tomat - morötterna i skivor allt annat tärnat. Börja med att finhacka löken och fräs den i olja i några minuter. Tillsätt 1 msk paprikapulver  och fortsätt steka nån minut till. Tillsätt 600g grytbitar av nöt och fräs lite. Sänk värmen och tillsätt 2 rivna vitlöksklyftor1 tsk kumminfrön, 1 lagerblad, lite salt och peppar och täck med kokande vatten. Låt det puttra under lock tills köttet är mört (typ 1-1.5 timme) och tillsätt därefter palsternacka, selleri, morot och potatis.

När rotsakerna börjar vara mjuka tillsätts parika och tomat. Fortsätt koka någon minut och smaka av med salt och peppar. Servera med ett gott bröd och smetana.























Jag jag köpte mitt paprikapulver på Duå i Umeå. Det är helt fantastiskt!

söndag 17 mars 2013

Vitlökskuber, så himla smidigt!

Okej, det är inte mkt som händer här, jag vet. Planerar faktiskt en del inlägg och tar massa bilder, men bilderna tar sig inte in i datorn! Jag tycker att en blogg som mest handlar om pyssel och mat blir ganska tråkig utan bilder, alltså blir det inga inlägg :( Men jag ska försöka bättra mej för det finns en massa roliga saker jag vill skriva om!

Typ som dethär: Frys vitlök i iskubslådor! Så himla smidigt när man (som jag) är för lat för att ta fram press/rivjärn/rullare/annat men ändå vill ha najsig vitlöksmak på maten. Det är kanske lite drygt att skala allt men det tar inte så lång tid och är så värt det! Lådorna varierar lite i form och storlek, men en kub blir ungefär 2-3 vitlöksklyftor.

Du behöver:
* 4-5 hela vitlökar
* Matberedare
* Lite olja (smaklös sådan, typ rapsolja) eller vatten
* Iskubsform

Skala vitlöken och lägg i matberedaren, mixa och häll på en skvätt olja/vatten så att vitlöken går ihop sig. Fyll iskubsformar med vitlökspastan och frys. När vitlöken ska användas tar man bara fram lådan, pillar lös en kub och lägger i stekpannan/grytan, den tinar på nån minut.



Det går att göra samma sak med ingefära. Perfekt att ha en låda vitlök och en låda ingefära i frysen för snabb användning. Och det absolut bästa - det blir ingen extra disk! :D

lördag 20 oktober 2012

Tomatsås med aprikoser och kanel

En riktig höjdarmat nu när höstrusket kommer krypande är kryddig tomatsås med aprikoser och kanel. Går väldans fort att göra och är helt vegansk! (Pastan är nog inte det dock)

Jag använder körsbärstomater från Mutti då jag tycker att de smakar allra bäst, men man kan även använda krossade tomater eller hela tomater som man mosar sönder litegrann.



Kryddig tomatsås med aprikoser

1 skvätt olja eller smör/margarin
1 gul lök
2 kanelstänger
1-1½ näve torkade aprikoser
1-2 msk tomatpure
1 burk tomater eller 500g färska, hackade tomater
Lite vatten, typ 1½ dl
Salt, peppar, ev lite extra kanel

Börja med att finhacka löken och stek den genomskinlig i en gryta. He ner kanelstängerna och låt fräsa någon minut. Hacka aprikoserna i mindre bitar och tillsätt dom samt tomatpure till löken. Häll ner tomaterna, späd med vattnet och låt småputtra ungefär 15 min. Smaka av med salt och peppar och pudra eventuellt över lite kanel. Servera med kokt pasta.

lördag 13 oktober 2012

Veganskt kakfat

Bjöd på lite kakor när vi hade inflyttningsfika för någon vecka sedan. Har två kompisar som är veganer så syltgrottorna, kladdkakan och muffinsen är veganska. Skorporna innehåller ägg och det visste jag inte riktigt hur jag skulle byta ut. Det var inte så omständigt att baka som jag trodde att det skulle vara, bara att leta upp recept utan ägg och byta ut smöret mot mjölkfritt samt mjölk mot havre, ris eller soja varianter.

Eftersom vi var många som skulle fika vart det dubbelt upp av kladdkaka (som gräddades i en form som är lite mindre än en plåt) och av nötskorporna. Det behövdes! Kladdkakan vart alldeles seg och god och skorporna smakar riktigt mycket av hasselnöt!

Plommonmuffins med vit choklad hittar man i Hembakat nr5 2011
Veganska syltgrottor hittar man hos Veganvrak
Vegansk kladdkaka hittar man hos Vegomums 
Skorporna hittar man hos Dubbelhakornas välmående







onsdag 28 mars 2012

Havrecookies med choklad och apelsin

Mitt absoluta favoritrecept när det gäller cookies kommer från boken Två systrars söta. Jag gör det mest helatiden och det går att variera med precis allt man känner för eller har hemma! Russin & kanel, choklad & nötter, tranbär, solrosfrön & kokos, det är bara att välja! En av mina favoritsmaksättningar är med apelsin och choklad



Havrecookies med choklad och apelsin
200 g rumsvarmt smör/margarin 
1 dl strösocker 
2,5 dl farinsocker 
1 ägg 
2 msk pressad apelsinsaft 
rivet skal från 1 apelsin
2 dl mjöl 
1 tsk kanel 
1 tsk vaniljsocker 
1 krm salt 
0,5 tsk bikarbonat (man kan ta 1 tsk bakpulver ifall man inte har bikarbonat) 
7 dl havregryn 
150 g grovt hackad choklad

He ugnen på 175 grader
Rör smör, socker och farinsocker smidigt. Tillsätt ägg, apelsinsaften och apelsinskalet.
Blanda mjöl, kanel, vaniljsocker, salt och bikarbonat. Rör ihop med äggblandningen till en jämn smet. Tillsätt havregryn och choklad.
Klicka ut degen på en plåt, smord eller med bakplåtspapper.
Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 12 minuter, dom ska fortfarande vara mjuka när de tas ur ugnen.
Låt kakorna svalna något på plåten, lägg dem sedan på ett galler för att svalna helt.

måndag 20 februari 2012

Vegetarisk paprikalasange med fetaost

Åh vad jag ÄLSKAR lasange! Man kan göra på nästan vad som helst och ifall man skippar den vita såsen och gör med keso istället blir det nyttigare och det går dessutom riktigt fort! Jag gör ofta lansange hemma, antingen med zucchinisås, köttfärssås, tomatsås eller paprikasås (samma grund, men med olika fyllningar och kryddor) Lätt att variera och enkelt att bara slänga ner lite slattar man hittar i kyl och frys. Lite spenat, fetaost och soltorkade tomater blandat med keso blir tex jättegott varvat med lasangeplattor och tomatsås! Man kan även riva ner överblivna rotsaker i såsen för att göra den matigare.

Igår vart det paprikalasange och jag tänkte att jag skulle dela med mej av receptet :D


Paprikalasange
1 form

1 lök
Lite olja
2 vitlöksklyftor
2 paprikor
2 burkar krossade tomater
Lite vatten
Lite honung eller socker
En rejäl klick Ajvar relish
Kryddor (Jag använde rökt paprikapulver, salt och peppar)

1 paket fetaost
2.5-3 dl mejeriprodukt (funkar med det mesta här, keso, creme fraiche, kesella, matgräddde, mjölk osv.)

Lasangeplattor (Mina har spenat i, därför är dom gröna)

Börja med att hacka löken och skära paprikorna i tärningsstora bitar. Fräs löken i lite olja och hacka, riv eller pressa ner vitlöken när löken börjar bli mjuk och genomskinlig. Tillsätt parpikabitarna och rör runt lite. Häll på krossade tomater och nån skvätt vatten. Krydda med honung, ajvar, salt, peppar och paprikapulver och låt småputtra tills det är lagomt såsigt, 10-15 min brukar bli lagomt. 

Blanda under tiden smulad fetaost och mejeriprodukt till en krämaktig historia. Varva sås, fetaostkräm och lasangeplattor, börja och avsluta med paprikasås. Ugna i ~30 min i 200 grader.     

måndag 12 december 2011

Tomteskumsfudge

Den överlägset godaste fudgen jag och Henke gjorde förrförra julen var tomteskumsfudge så i år gjorde vi en hel massa! Använde mej av dethär receptet från söta saker, men vi klippte ner 10 skumtomtar bland chokladen. Fick jag göra om det skulle jag ta bort lite choklad då fudgen blev ganska smulig i hanteringen(i munnen smälter den dock alldeles underbart bra) och det vart väldans svårt att skära snygga bitar.


tisdag 5 april 2011

Hallonmarmelad med lime

Igår vart det ingen skola gjord, men desto mer marmelad kokades! När jag gör denna marmelad igen tror jag att jag ska prova att byta ut det ljusa muscovadosockret mot mörkt och lägga till skalet från 1 eller 2 lime till, det smakar inte lika mycket lime som jag skulle villat.



Hallonmarmelad med lime
ca 3,5 dl (typish, bara ögonmåttat)

1 paket frysta hallon (250 g)
1,5 dl ljust muscovadosocker
2,5 dl syltsocker
2-4 lime 

1. Rör ihop hallonen och sockret i en kastrull. Skrubba och riv skalet på limen tillsätt det i kastrullen.
2. Koka marmeladen i ca 10 minuter. Pressa ner saften från 2 lime i marmeladen och koka ytterligare ca 5 min. Skumma när det behövs.
3. Gör ett marmeladprov (Klicka ut lite marmelad på en kall tallrik. Dra ett streck, med baksidan av en sked, genom marmeladen och ifall den inte helt flyter tillbaka är den klar) Häll upp på väl rengjorda burkar, vänd uppåner och låt svalna. 


Var noga med att skruva åt locket på burkarna, annars blir det som för mej! INTE KUL!



Svängde även ihop lite kolajordnötsbitar för någon dag sedan då jag vart less på att ha flingor stående i rummet. Kanske lite julgodis vibbar, men ack så gott! Tog dock lite väl mycket jordnötssmör märkte jag då kolamseten vart ganska tjock och stelnade lite väl mycket.

söndag 27 mars 2011

Glutenfria vaniljmuffins med limeglasyr

Yes, det var inte så svårt att lista ut vad det vart för bakverk i fredags, minicupcakes! Jag varnar lite bara, det blir mycket smet! Typ så mycket så att jag fick nästan 60 cupcakes i blandade storlekar!


Glutenfria vaniljcupcakes 

100 g smör
2 dl socker
4 dl glutenfri mix
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 burk vaniljkesella
2 ägg

Sätt ugnen på 175-200 grader, beroende på ugn. Smält smöret i en kastrull och låt det svalna lite. Blanda alla torra ingridienser i en bunke och rör om lite. Blanda kesellan med smöret och tillsätt sedan äggen. Häll kesellasmeten över de torra ingridienserna och blanda väl. Smeten blir fastare än en vanlig muffinssmet. Fyll muffinsformar ca 2/3 och grädda. Känn med en sticka, när stickan kommer ut torr är cupcakesen klara. 

Limeglasyr

125 g cream cheese
75 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
150 g florsocker
rivet skal av 1 lime

Rör ihop alla ingridienserna, enklast gör man det med elvisp. Låt stå kallt tills det är dags att dekorera cupcakesen. 

söndag 20 mars 2011

Billighetsgott

När man är student har man ju inte så mycket pengar och passar det perfekt att göra äppelkompott som lite småttgott efter middagen!  Man behöver i stort sätt bara äpple, socker vatten och kanske lite kryddor! Sen kan det vara gott att servera med glass, men det är valfritt! Igår gjorde vi äppelkompott och glass, billigt, mumsigt och enkelt :)


Äppelkompott
2-3 port.

2 äpplen
1 dl vatten
1 dl socker (vitt eller brunt)
1 tsk vaniljsocker
½ tsk ingefära
1 tsk kanel
ev. lite citronsaft

Skala och tärna äpplena, lägg alla ingredienser i en kastrull och koka på svag värme tills äpplena är lagomt mjuka. Servera med glass. 

fredag 11 mars 2011

Fudgebak och marmeladkok

I förrgår lovade jag mejsjälv att inte baka något innan helgen... Men igår fick jag så tråkigt att det enda som fanns att göra var att slänga ihop lite fudge! Jag har alltid tyckt att fudge är lite av ett julgodis, men varför vänta så länge med att göra gosakerna? Mer fudge åt folket!

Denna fudge blev lite segare än den jag gjorde förra gången, lite mer som såndär smågodisfudge/lonkafudge. Den fick också en ganska tydlig smak av farinsocker, vilket jag har kommit fram till att jag inte riktigt gillar :P


Farinfugde

1 dl grädde
1.5 dl farinsocker
1 dl strösocker
100 g smör
ca. 1 dl nötter (jag använde pecannötter)
100 g vit choklad

Grovhacka nötterna och chokladen. Rör ihop grädde och socker i en tjockbottnad kastrull. Värm till sockret smält och blanda ner smöret. Koka fudgen till den klarar ett kulprov (droppa lite smet i ett glas/skål med kallt vatten och ifall man kan forma det till en kula är det klart) Rör ner nötterna och chokladen och häll ut på en bakpappersklädd bricka eller plåt. Låt stelna och skär i bitar. 


Har även kokat ihop lite marmelad efter detta recept (Leila's björnbärsmarmelad) men jag lämnade kvar vaniljstången. Mycket god vart den och som vanligt har jag en liten nyfikenhetskisse när det skall tas kort :)



onsdag 23 februari 2011

Lite bakat nu på sistonde

Har inte bakat så fruktansvärt mycket, men lite har det blivit. Bland annat världens enklaste småkakor!

Riv en liten rulle mandelmassa(ca. 200 g) och blanda med 1 äggvita. Klicka ut kakor på en plåt med bakplåtspapper och avsluta med att trycka ner valfri nöt, jag tog hasselnötter. Grädda 175 grader i 10 min.

Supersmaskiga! Och jag som inte ens gillar mandelmassa!


Har även gjort sega solrossnittar, yummi! Lite typiskt att ugnen här i korridoren är väldans ojämn och då några kakor var lagomma var resten liiite för gräddade (Att jag glömde att jag ens gjorde kakor hjälpte inte) men det gjorde inte så jättemycket, kakorna vart bara lite mer knapriga än sega.


tisdag 15 februari 2011

Päronpannacotta med björnbär

Igår var det alla hjärtans dag och för att göra dagen lite mysig gjorde jag och pojkvännen gomat och efterrätt. Jag skulle göra ugnad lax med potatis och fetaost/granatäpple sallad, men det var inte riktigt som planerat då jag upptäckte att vi inte hade någon sallad hemma :P Så det fick bli lax, potatis, broccoli och fetaoströra istället, minst lika gott! Till efterrätt gjorde jag pannacotta som jag smaksatte med päron och toppade med lite björnbär.

Så sjukt enkelt det är att göra pannacotta! Varför har jag inte gjort det förut?


Päronpannacotta med björnbär
2 port.

3 dl grädde
lite vaniljsocker
½-1 msk päronessens
lite björnbär 

Blanda allt i en kastrull och koka i 30 sekunder. Häll upp i 2 skålar och ställ kallt i minst 2 timmar. Mosa björnbären med lite socker och skeda över vid servereing.


Leker runt lite med receptet och har nu chokladpannacotta gjort på mjölk på kylning. Får se hur det blir :)

lördag 12 februari 2011

Glutenfria kakor med vanilj och lite kokos

Igår vart det tjejkväll med smulpaj, glass och småkakor (för jag ville baka!) Och eftersom en av tjejerna är glutenintolerant så vart det glutenfria kakor! Första gången jag äter och bakar glutenfritt (med flit alltså) och det vart väldigt gott. Kakorna smakar ungefär som drömmar och var väldigt enkla att göra :)


Glutenfria drömmar med vanilj och lite kokos
Ca 40 st.

125 g rumsvarmt smör
1,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
4 dl potatismjöl
lite kokos 

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda smör, socker och vaniljsocker till en slät massa. Knäck i ägget och blanda ihop. Rör ner potatismjölet så att det blir en deg och rulla till små bollar. Doppa halva bollen i kokos och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck till bollarna så att de blir lite platta och grädda ca. 10 min. Flytta över till ett galler för att svalna. Klart :)

måndag 7 februari 2011

Rostad paprikasoppa och div.

Trött, skola, trött, kemi, trött, sova... Så ser mina dagar ut nu mer eller mindre. Också lite mat och bakande därimellan. Jag är inte en sopp-person nästan alls, men har börjat göra en hel del soppor! Sist gjordes en rostad paprikasoppa, riktigt god!


Rostad paprikasoppa 
3-4 port.

2 stora paprikor
1 stor lök
2 vitlöks klyftor
lite smör
1 burk hela tomater
5 dl grönsaksbuljon (vatten + buljongtärning)
1 burk creme fraiche, chili & tomat
ev. en skvätt liquid smoke
salt, peppar, paprikakrydda 

gott bröd + pålägg

Sätt ugnen på 250 grader. Dela paprikorna i fyra, skölj och ta bort kärnhusen. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och rosta paprikorna tills skalet börjat bli svart. Lägg de rostade paprikorna i en plastpåse och låt ligga. Hacka löken och vitlöken fint och fräs mjukt i smör. Ta fram parikorna från påsen (akta, de är varma!) tillsätt dom, tomaterna och buljongen till lökfräset och låt koka upp. Mixa slätt med en mixer och smaka av med salt, peppar och lite paprikakrydda. Tillsätt eventuellt en liten skvätt liquid smoke för lite extra rökighet. Rör mer creme fraichen och låt bli varmt. Servera med ett gott bröd. 

Jag tillsatte liquid smoke (det behövs inte mycket, ungefär en skvätt lika stor som locket rymmer) och soppan fick en väldigt härlig, rökig smak. Åh vad jag älskar den rökiga smaken! 


Till soppan bakade vi(jag och pojkvännen) ett äppel och kanelbröd, eller rättare sagt, försökte baka. Bröden ser bra ut, men är inte genomgräddade, även fast det fick stå längre än menat i ugnen. Mitten är som en kompakt gegga, men det smakar gott :) Ska pilla lite med receptet och se ifall jag får till något bättre, för det låter som en underbar kombination :)



Var och kollade lite på söta saker igår och hittade dessa kryddiga muscovadokakor. De såg så söta och goda ut att jag vart tvungen att baka dom direkt! Recept finns att hitta här. Jag hade dock inget ljust muscovadosocker hemma, utan det fick bli farinsocker istället. Det gick bra, kakorna smakade mycket gott :)

måndag 31 januari 2011

Blomkål och broccolisoppa

Idag till middag vart det blomkål och broccolisoppa. Har aldrig gjort det förut och det vart mycket godare än förväntat :D



Blomkål och broccolisoppa
 4 port.

lite olja
1 lök
1 vitlök
1 blomkålshuvud
2 broccolibuketter (är de små kan man ta tre)
½ burk creme fraiche
salt och vitpeppar
ev. lite chilipeppar

1 paket tärnat bacon, knaperstekt
gott bröd + pålägg


Börja med att finhacka löken och vitlöken, stek dem mjuk i olja i en gryta. Skär broccolin och blomkålen i jämnstora bitar och skiva broccolistammarna tunnt. Tillsätt med lökfräset. Späd på med vatten tills det täcker och låt koka tills allt är mjukt. Häll undan lite vatten och mixa soppan slät, blir den för tjock så späd ut med kokvattnet. Tillsätt creme fraiche och låt koka upp. Smaksätt med salt, vitpeppar och ev lite chilipeppar. Strössla över lite bacon och servera med bröd.

Om man vill kan man behålla några buketter omixade, som jag gjort.